-


What you now hear,
Is the same thing you hear
When you put your ear
Close to my heart.
And that's why why I like
Music better than art.

Fotoupdate



Ja idag har varit en sån där dag. En sån där dag som har varit ganska jobbig. Fast ändå rolig.  Jag är så djup idag.
Ljussättnignskursen blir bara roligare och roligare, och  idag har det varit Porträtt för hela slanten. Och det blev ju några bilder som jag är ganska nöjd med.













Jesper Norda - We have the Guts EP



Jesper Norda är min idol för närvarande. Med ett  "vanligt" jobb och fru och barn vid sidan av, sitter killen och komponerar förtrollande pianomelodier och de melankoliska texterna framförs med en såndär röst man bara vill ha sex med. Sen så envisas mannen med att släppa allt helt gratis, ep efter ep. Vad är nu detta? Så kan man väl inte göra?

We have the Guts  Ep är det senaste i raden av gratis ep's som Norda har släppt. Till skillnad från Little Ones Ep så har hela ljudet skalats av en skala och är inte like experimentell längre. Det spelar ingen roll. Ami's Song är nog det vackraste pianoplinkandet  jag hört i vinter.

"And I never knew that I wanted this,
and I never knew that I longed for this,
and I never knew this is all there is,
and baby I won't give you any more than this"


Texten till We have the guts berör mig, oerhört. Jag bävar inför den dödsångest vi kallar vardagsmonotomi. Det är för mig skräckinjagande. Och det slår mig, att Jesper Nordas har skrivit alla vanliga människors nationalsång. Ett tyst konstaterande att det blir inte mer än såhär. Att man har slagit sig ner, att alla vardagsrutiner till slut är inkörda, att dag efter dag är en film på repeat. Men trots allt verkar han inte vantrivas helt. Kärlek kanske är det enda som får någon att välja svenssonlivet. Jag hoppas jag kan

"And you, and me, we go on, and on,
there is and end, and it will come,
This is a countdown, baby
and I want to spend it with you.
"







RSS 2.0