Fototupdate


Lite fler bilder från ljussätningskursen.


Men man kan ju alltid lägga in en bra låt också ;)

I'm From Barcelona feat. SoKo "Gunhild"

Musikupdate Februari

De som känner mig vet redan att jag inte är nåt vidare fan av Hip-hop. Inte rabiat anti-rap men fortfarande ganska ointresserad av denna stil/subkultur. Men ett fenomen som jag börjat märka av en de lär detta speciella sidospår inom hiphopen, låt oss kalla den vit svensk hiphop. Det ska gärna vara politiska samhällskritiska texter, fast städade och utan grova ordalag.

Generellt stilmässigt så hamnar detta gäng någonstans mellan 80-talssynt och vanlig hipp svenssonstil, scarf, t-shirt och inget Gällevare-häng så långt ögat kan nå. Musikvideorna är ofta ganska spejsade och utan ljud hade nog jag gissat på att det var någon sorts Indie. Sjukt fränt tycker jag, och om än jag tycker att 50 Cent och hela det jävla gänget är Guds straff och allmän örontortyr så ser jag gärna mer av detta fenomen, svensk hiphop.

Sen finns det förståss en uppsjö svenska rappare som ser upp till det gamla goda ganster-idealet och härmar "Jag är ganster", "jag är så cool att jag måste köpa horor", "jag hade en kass barndom, buhu" , "yeah jag knarkar" och andra klichéer. Idioter, flytta till USA....

1. Maskinen - "Pengar"
Riktigt bra Elektro-hiphop. En av veckans bästa!
2. Timbuktu - "Välj Mig"
Galen musikvideo, och budskapet i texten är helt i linje vad jag själv tycker. Vi säljer oss helt enkelt.
3. Mofeta & Jerre - "Fonky Fly"
Låten är väl hyfsat skön men deras 80-tasbrillor är helt klart värda en länkning!
4. Mange Schmidt - "Jag talar ut"
Kanske Världens vitaste Rappare, men hur härlig är han inte? skönt ironiska texter med glimten i ögat. Nytt skivslöpp? Ja tack!






Maskinen - Pengar


Timbuktu - Välj Mig


Mofeta & Jerre - Fonky Fly



Mange Schmidt - Jag talar ut

das

"Försvinner S.M.A.S.K, då dör Piteå" - Jeff Öllersten om Norrbottens överlevnad.

hihi

- You have to to remember Randy! Think!
- No I don't remember.. Oh wait, Now it Comes to me! No, it's gone again.... Oh wait Now it comes again! No.. gone again, they are fast.... Oh wait, Now its coming back again! Oh wait, now it's a girl.... uuh no, It's a Guy, I don't wanna do this anymore!

Musikupdate


Ja, det var väl ett tag sen, dags för musikblogginlägg!!. Just nu är det Garagepopbandet The Pains of being pure at heart:s nyaste skiva med samma namn som tar upp all plats på mp3n. Jag har redan lirat singeln Come Saturday(fantastiskt beroendeframmkallande gladsommardänga) på Radioskugga, men nu när hela albumet är släppt och jag kan konstatera att det är inte bara singlarna som fastnar på min hjärna. Come Saturday och Everything with you är fortfarande mina favoriter, kan ha att göra med att jag spelat dessa ganska nitiskt den senaste månaden. Kärleksförklaringen This love is fucking right, om än något kontroversiell, är... vacker. Vacker på ett dyster och hjälplöst sätt.
"can you go home, look your best friend in the eye?
No you can't go home after where you slept last night

In a dark room I can see you shining bright
you don't have to tell me twice, it's alright
in a dark room we can do just what we like
you're my sister, and this love is fucking right"
 
Hela skivan andas allmänt tonår, tonårskärleken, tristessen, ångesten och allt annat som hör till. Jag börjar hetl enkelt tänka på mina 7 förlorade tonår, med alla somrar, vänner, saker och händelser. Det är som Crille säger, vi har blivit gamla. Artister har börjat sjunga "..born in the nineties...".
Men tillbaka till Come Saturday.  Även denna garagiga popsång är lite 80-tal, lite sommar, lite kärlek. Den är är brutalt beroendeframkallande, och härligt nog så har bandet lagt upp den som gratis Mp3 Här.
De har även lagt upp Everything with you.
SÅ nu tycker jag alla tar och lyssnar och myser med TPobPaH ikväll, Over and Out!.

I could stand to be a fixture
in a faded family picture
but i can't see into the sunset
all i know is that you're perfect right now

but come saturday, you'll come to stay
you'll come to sway in my arms
who cares if there's a party somewhere
we're gonna stay in


Luuunch


vissa har punkdrömmar, jag har tandläkardrömmar.

Haha, nu har det hänt igen. Nu har jag drömmt en sjukt wiiieerd dröm om mina tänder igen. Att ajag tog värsta näven i munnen och drog ut alla. Huvva. Men så är det också dags för en till motherfucking visdomstand att tränga sig in gänget.
Jag har alltid vart rätt nöjd med mina gaddar, dom har suttit relativt rakt, och har aldrig behövt ha tandställning förr, så det är det som oroar. Kommer do matt fucka up min rad?

Verkligheten


Ngbh

helvetehelvetehelvete tandjäääääävel. Som att jag kan sova med det här.

ordet Ljussättningslektion, en orgie i konsonanter.

Det är dagar som denna man undrar hur fan man lyckades stiga upp 7 för att hinna med bussen till skolan, varje jävla dag från sjuan till trean på gymnasiet. Förutom dom dagar man började kl 8, och var tvungen stiga upp klockan sex...... Men idag har varit en riktigt sjyst dag, även om man kan tänka sig att en dag som börjar 8 på morgonen inte kan bli bra. Ljussättningskurs, första lektionen, grymmt taggad, och ajg är fortfarande grymmt taggad. Jag har redan lärt mig flera användbara saker jag inte snappat upp under de senaste 4 åren jag fotograferat

Men, när du sitter där i klassrummet, klockan är fem minuter i åtta, du har tunnelseende, då, då märks kaffet. Då känner man hur de börjar vända uppåt igen. Länge leve kaffet, vår frälsare.


Shop-a-holic?

Ja, vad ska man säga. Efter att till slut ha upptäckt den där tradera.com sidan, ja vad händer? Slår till och köper en Thåström LP igår, och idag har jag tydligen köpt en sjyst Nikon FE analog systemkamera för 500 spänn. plus ett 50 mm objektiv och en blixt. Frågan är ju om jag kommer få hem något eller om det jag får hem kommer att funka? Men men, pengar är till för att slösas!

RSS 2.0