Musikupdate Februari

De som känner mig vet redan att jag inte är nåt vidare fan av Hip-hop. Inte rabiat anti-rap men fortfarande ganska ointresserad av denna stil/subkultur. Men ett fenomen som jag börjat märka av en de lär detta speciella sidospår inom hiphopen, låt oss kalla den vit svensk hiphop. Det ska gärna vara politiska samhällskritiska texter, fast städade och utan grova ordalag.

Generellt stilmässigt så hamnar detta gäng någonstans mellan 80-talssynt och vanlig hipp svenssonstil, scarf, t-shirt och inget Gällevare-häng så långt ögat kan nå. Musikvideorna är ofta ganska spejsade och utan ljud hade nog jag gissat på att det var någon sorts Indie. Sjukt fränt tycker jag, och om än jag tycker att 50 Cent och hela det jävla gänget är Guds straff och allmän örontortyr så ser jag gärna mer av detta fenomen, svensk hiphop.

Sen finns det förståss en uppsjö svenska rappare som ser upp till det gamla goda ganster-idealet och härmar "Jag är ganster", "jag är så cool att jag måste köpa horor", "jag hade en kass barndom, buhu" , "yeah jag knarkar" och andra klichéer. Idioter, flytta till USA....

1. Maskinen - "Pengar"
Riktigt bra Elektro-hiphop. En av veckans bästa!
2. Timbuktu - "Välj Mig"
Galen musikvideo, och budskapet i texten är helt i linje vad jag själv tycker. Vi säljer oss helt enkelt.
3. Mofeta & Jerre - "Fonky Fly"
Låten är väl hyfsat skön men deras 80-tasbrillor är helt klart värda en länkning!
4. Mange Schmidt - "Jag talar ut"
Kanske Världens vitaste Rappare, men hur härlig är han inte? skönt ironiska texter med glimten i ögat. Nytt skivslöpp? Ja tack!






Maskinen - Pengar


Timbuktu - Välj Mig


Mofeta & Jerre - Fonky Fly



Mange Schmidt - Jag talar ut

Kommentarer
Postat av: Säni

Hej Simon! Du, jag tog den bilden du tog på mig med laskpattan och använder som header i min nya blogg. Är det okej? Din byline ligger nere i högerhörnet. Om du har invändningar är det bara att säga till - så tar jag bort den med en gång! :)



/S

2009-02-24 @ 13:49:55
URL: http://sannalangvik.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tack! :) Nej, jag behöver inte ha det, den ser bra ut som den gör redan. :)

2009-02-24 @ 15:59:41
Postat av: Anonym

Det var från mig, om du inte förstod det..

2009-02-24 @ 16:00:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0