Bergen

Sitter framför mickes laptop och updaterar mig elektroniskt, Pelle å micke chillar i soffan och lirar Skate 2 på xoxet. Det är torsdag, och egentligen min sista riktiga dag här i Bergen. Solen skiner och det är blå himmel. Igen. gansak sjukt att jag spenderat sammanlagt tre veckor i en stad som påstår att den har kring 300 regndagar per år, och aldrig varit med om en regnskur. Jag anar skum norsk marknadsföring.

Vi har pratat ganska mycket om det, att flytta till Bergen och jobba en sommar, kanske ett halvår, eller längre. Ett kompisgäng pitebor i Norges näst största stad. Grymt! Det blir så. Jag har fan bestämt mig.

Boendes i Bergens "hood", ett stenkast från Nygårdsparken(knarkarnas eget paradis i Bergen), har jag rent ut sagt trivts med att handla på Bunnpris, spisat pölse med bröd, utropat "-HELvetes va dyrt" ungefär femton gånger om dagen, ursäktat mig för att jag inte uppfattar Bergensiska.

Jag hinner inte skriva klart det här blogginlägget, vi ska ut på byen och fika lite. Fortfarande kanonväder, men Nordsjöns kalla vindar viner. Vid fiskemarknaden nere vid hamnen går vi förbi vattenlådor med levadne torsk, krabbor och hummrar. Micke har hypat napoleon-kaker hela veckan, och vi ska till slut få äta. Tyvärr finns det bara kvar en enda på favorit-haket, så det blir att gå tillbaka halva vägen, till närmaste galleria. De gamal hansa-husen förstärker bara min bild av norsk arkitektur. jag önskar jag ahde kameran med mig, för jag ka nfaktiskt itne riktig förklara. Tänk er tio urgamla handelshus, som ser ut att ramla omkull. Jag menar det. Det är så jävla otroligt snett. Norska byggare är defintitivt av ett annat slag än de norska. Inte bara de gamla husen vittnar om detta. Placeringen av Mikaels och Lottas yttterdörr kan väl närmast kallas... intressant.


Norsk arkitektur




Jag hinner inte avsluta det här inlägget ordentligen, men jag fortsätter när jag komemr hem. Nu är det hansapils hos micke, sen förfest hos Ole-björn och utgång på Cafe Opera. SÅ avslutades den här grymma veckan. Må väl!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0