Film-ööh, onsdag nr 3



Som en återkommande trend tänker jag från och med nu, till varje onsdag se en ny klassisk B-film/monsterfilm/kult-klassiker.
Om någon har ett tips till en film jag borde så, skriv det gärna i kommentarerna!!
Först ut är Gojira ni-sen mireniamu, eller Godzilla 2000 som den kallas i USA. Att börja med att se en film från 1999 i en serie som hållit på sedan 1954 kanske verkar dumt, men de 28 godzilla-filmer som har gjorts är dom sällan särskilt kronologiska, och filmskaparna har gjort mer än en "omstart".

Något som du
måste vara fullt beredd på, är att detta är en fullblods b-film- det vill säga att den är helt medveten om det, och liksom lever på det. Specialeffekterna är jävligt sköna(man i gummidräkt som trampar sönder modellstäder blir aldrig gammalt). Manuset är mmm ja,halvkasst till hyfsat cheezy måste jag väl ändå säga. Det fungerar. Det finns definitivt mer fundersamma historier där ute. Men det är helt klart manuset som drar ner betyget, en del ganska meningslösa sido-händelser håller på i all evighet, och jag uppfattade även dialogen som ovanligt styltig, men min version var den engelsk-dubbade, så det hade nog itne spelat så stor roll om snacket var av oscars-material;
Dubbat suger. Du vet det, din mamma vet det och din mormor vet det.

Som en godzilla-film
av det nyare slaget tycker jag att den fungerar. Det halvusla manuset kan inte dra ner de fantastiskt grymma sista 15 minuterna av den här filmen. Hint, Två gigantiska monster går ape-shit crazy mitt i tokyo. En orgie i krossade modellhus och stora dockor.
Godzilla får 2,5 av 5, underhållningsvärdet finns helt klart där.


Nästa vecka tänker jag försöka se Gremlins, ännu en kult-klassiker jag aldrig sett, boya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0